انتقاد شدید احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس از عدم پاسخگویی‌ رئیس ‌جمهوری به‌ نامۀ رهبر جمهوری اسلامی.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس پاسخ ندادن رئیس جمهوری به نامه آیت الله خامنه ای در خصوص لزوم برکناری اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی رئیس جمهوری را نوعی "بدرفتاری سیاسی" و "غیر قابل پذیرش" دانست.

احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهرگفته است : در پی فرمان آیت الله خامنه ای به منظور عزل رحیم مشایی، خود "رئیس جمهوری وظیفه داشت تا طبق قانون و احکام اسلامی پس از ابلاغ حُکم رهبر درهمان تاریخ بیست و هفتم تیرماه دستور را اطاعت کرده و حُکم انتصاب اسفندیار رحیم مشایی را کان لم یکن اعلام می کرد."


احمد توکلی در ادامه افزوده است که متأسفانه پس از هفت روز سکوت، برکناری اسفندیار رحیم مشایی از "از سوی رئیس جمهوری انجام نشد و شخص رحیم مشایی که اساسا مخاطب نامۀ رهبر نبوده رأساً اعلام کناره گیری کرد.

احمد توکلی در ادامه افزوده است : "نتیجه حُکم رهبر باید اعلام کنار گذاشتن رحیم مشایی توسط رئیس جمهوری باشد نه اینکه اسفندیار رحیم مشایی خود اعلام کناره گیری کند." در پی انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری تعداد زیادی از اصولگرایان و حامیان محمود احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به شدت از این اقدام رئیس جمهوری انتقاد کردند و خواستار برکناری رحیم مشایی از سمت خود شدند. آیت الله مکارم شیرازی نیز این انتصاب را نامشروع خوانده بود، اما رئیس جمهوری گفته بود که اسفندیار رحیم مشایی از سمت خود برکنار نخواهد شد.


جمعه دوم مرداد ماه دفتر نشر آثار آیت الله خامنه ای دستخط حُکم رهبر جمهوری اسلامی خطاب به رئیس جمهوری به تاریخ شنبه بیست و هفتم تیرماه را منتشر کرد که در آن آیت الله خامنه ای به محمود احمدی نژاد دستور داده تا اسفندیار رحیم مشایی را از مقام خود برکنار کند.

اما، برغم این فرمان و اعتراض های گستردۀ مقامات سیاسی و مذهبی کشور با انتصاب رحیم مشایی با معاون اولی ریاست جمهوری، نه تنها محمود احمدی نژاد کمترین اعتنایی به مدت یک هفته به فرمان رهبر جمهوری اسلامی نکرد، بلکه تنها پس از چاپ دستخط فرمان رهبر عاقبت خود اسفندیار رحیم مشایی کناره گیری خود را شخصاً اعلام نمود.

با این حال محمود احمدی نژاد در پاسخ به استعفانامۀ رحیم مشایی ضمن تقدیر بسیار از او با کناره گیری وی از معاونت اولی رئیس جمهوری موافقت کرد. در این نامه محمود احمدی نژاد خطاب به اسفندیار رحیم مشایی نوشته است : شما را انسانی خود ساخته، مؤمن و دلباخته حضرت ولی عصر و با تعهدی عمیق و آگاهانه به خط نورانی ولایت و مبانی جدی اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صدیق به ملت الهی و عزیز ایران می شناسم."

رئیس جمهوری ایران بدون کمترین اشاره ای به فرمان یک هفتۀ پیش رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم برکناری رحیم مشایی از مقام خود تأکید کرده است : "طی یک هفته اخیر نیز امیدوار بودم که با رفع برخی تبلیغات منفی فشارها و جوسازیهای بعضی رسانه ها و جریانهای سیاسی، دولت بتواند از خدمات شما در جایگاه معاون اولی برخوردار بماند." و اکنون "با پذیرش کناره گیری شما از مسئولیت مذکور مطمئن هستم همواره در خدمت ملت و انقلاب اسلامی خواهید بود ."

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا